Een onderwerp kiezen, en het Bijlmermonument


Link to this blogpost in ENGLISH

Een onderwerp kiezen, en een lijstje maken

Het is niet zo moeilijk voor mij om een onderwerp te vinden waarover ik kan schrijven in een blogpost, eerder, om een keuze te maken uit de vele mogelijkheden, en niet te proberen om het allemaal tegelijk te doen. Dus ik dacht: zodra ik klaar ben met de Engelse en Nederlandse versie van mijn blog vandaag zal ik even een lijstje maken van mogelijke onderwerpen in Evernote. Beter nog, ik besloot om Evernote meteen te openen, en de ideeën die in mijn hoofd opkwamen direct op te schrijven. Dan moest ik ze niet meer zolang onthouden 😉 . Zo gebeurd!

Het Bijlmermonument

Gisteren, 4 oktober, was de herdenkingsdag van de Bijlmerramp, nu 22 jaar geleden. Op die dag, 4 oktober 1992, toen een El Al vliegtuig naar beneden stortte in twee Bijlmer flats, kwamen 43 mensen om het leven, met veel meer gewonden en getraumatiseerden.

Ik kon er niet bij zijn gisteren, bij de herdenkingsceremonie, maar we wonen zo dicht bij de herdenkingsplek, het Bijlmermoniment, dat we de muziek konden horen tot in onze huiskamers. En toen ik er later gisteraveon nog langs liep zag ik dat er nog groepjes mensen rondliepen en stonden na te praten.

22 jaar geleden, en mensen herinneren het zich nog steed, en komen nog steeds samen om te gedenken…

Dit jaar had de herdenking een speciaal accent, in het licht van de recente vliegtuigramp met de neergestorte MH17 in Oekraine. Daarbij kwamen 298 mensen om, waarvan 196 Nederlanders. Deze recente ramp riep bij vele nabestaanden in de Bijlmer sterke herinneringen op. ije drukten dan ook tijdens de Bijlmer ramp herdenking hun sympathie en steun uit aan de familieleden en nabestaanden van de MH17 slachtoffers.

Advies van de mensen uit de Bijlmer: Zorg voor een monument, en zoek elkaar veel op als nabestaanden!

het Bijlmermonument
het Bijlmermonument met de boom die alles zag, de herdenkingsmuur en de mozaiektegels, gefotografeerd op 13 sept. 2012